Dé kennisbank voor al je vragen over sport
Wat is spierpijn?
Wat is spierpijn?

Wat is spierpijn?

Iedereen herkent het. Je hebt jezelf zover gekregen om naar de sportschool te gaan en nu heb je voor de rest van de week spierpijn. Maar hoe komt het nou dat je spierpijn krijgt en wat is spierpijn eigenlijk? In dit artikel leggen we je alles uit over wat spierpijn is, hoe je er aankomt en het belangrijkste: hoe kom je er vanaf!

Hoe kan het dat je na het sporten spierpijn krijgt?

Het is best lastig om precies één reden te geven waarom je spierpijn hebt want er zijn verschillende factoren die dit beïnvloeden. De voornaamste reden dat je spierpijn hebt is dat je meer hebt gedaan dan je gewend bent. Je ging met die vriend of vriendin sporten en liet je meeslepen waardoor je veder bent gegaan dan normaal. Wat ook een reden kan zijn dat je spierpijn hebt is dat je niet goed heb opgewarmd. Nu is het geen ramp dat je spierpijn hebt maar wat is het?

Hoe ontstaat spierpijn?

Ten eerste moeten we onderscheid maken in de verschillende soorten spierpijn. Je hebt een soort van spierpijn die ontstaat tijdens of vlak na de inspanning, dat noemen we de vroege spierpijn. We hebben ook de spierpijn waardoor je de ochtend erna niet uit bed komt, dat noemen we de verlate spierpijn.

De vroegen spierpijn ontstaat bijvoorbeeld bij het planken, tijdens het planken gebruiken je spieren waar energie wordt opgewekt en dat gebeurd in de geval door het verbranden van glucose (suiker) en daardoor ontstaat melkzuur. Zodra je lever niet de hoeveelheid melkzuren kan verwerken krijg je spierpijn of kramp.

Bij de de verlate spierpijn Bij het trainen belast je je spieren waardoor er kleine spierscheurtjes in je spiervezels komen. Dit is niks ergs en is waarschijnlijk ook wat je wilt bereiken, nadat de spierscheurtjes herstellen kunnen je spieren meer aan dan eerst. Die spierscheurtjes komen doordat je je spieren hebt overbelast door bijvoorbeeld meer gewicht meer herhalingen of een langere tijd de zelfde inspanning.

Nu we begrijpen wat het is, hoe komen we er vanaf!

Oke, we weten wat spierpijn is en hoe het ontstaat maar als je nu last hebt van spierpijn hebben wij 8 tips voor je!

  1. Voordat je begint met sporten moet je je spieren goed opwarmen. Dat kan door te rekken. Het voelt oncomfortabel zeker als je net begint en het is misschien ook niet het meest spannende maar daarmee voorkom je dat je spierpijn krijgt en bevorder je je herstel.
  2. Een Cool-down! Na het sporten hebben je spieren alles eraan gedaan om te presteren en zijn er veel afval stoffen vrijgekomen. Door het rekken na een training pomp je extra bloed door je spieren waardoor je de afvalstoffen afvoert.
  3. Drink genoeg water. Tijdens inspanning komen er nou eenmaal afvalstoffen in je spieren en die moeten daar weg. Door veel te drinken geef je jezelf de kans om die afvalstoffen weg te voeren en uit te plassen. Maar hoeveel moet ik dan drinken? Lees dit artikel.
  4. Actief herstel. Geloof het of niet maar door te blijven bewegen en te blijven sporten worden de afvalstoffen eerder afgevoerd waardoor je eerder van je spierpijn af bent. Ga bijvoorbeeld wandelen of fietsen. Doordat je actief blijft wordt en bloed naar je spieren gepompt waardoor die afvalstoffen worden afgevoerd.
  5. Neem een warm douche of massage. Door dat je je spierenontspannen bevorderd de doorbloeding van de spieren.
  6. En anders spring in een koud bad! Door dat de bloedvaten vernauwen door de kou en de vezelafbraak en de zwelling verminderen bevorderd dat het tegen gaan tegen de spierpijn. Ik weet dat dit heel wat van je vraagt maar als je echt van je spierpijn af wilt kan je dit overwegen.
  7. Wat sommige mensen onderschatten is slaap. Tijdens je slaap herstellen je spieren. Als je te weinig slaapt hebben je spieren niet genoeg tijd om te herstellen en zal je langer last hebben van die hardnekkige spierpijn. Waarschijnlijk heb je ongeveer 8 uur slaap nodig maar als je lichaam echt kapot is langer.
  8. Eet binnen 30 minuten na je training eiwitten. Nadat je je zo intensief hebt ingespannen hebben je spieren bouwstoffen nodig en voor optimaal herstel het liefst binnen een half uur.